powrót
Gość Niedzielny w diecezji gliwickiej

Gliwicki

twój profil
PROFIL UŻYTKOWNIKA
Wygląda na to, że nie jesteś jeszcze zalogowany.
zaloguj się
lub
zarejestruj się
Nowy numer

Najnowsze [Wydania]

  • GN 20/2025
    GN 20/2025 Dokument:(9259124,Kochać człowieka, piętnować zło)
  • GN 19/2025
    GN 19/2025 Dokument:(9250678,Kościół prawa czy Kościół miłości?)
  • GN 18/2025
    GN 18/2025 Dokument:(9238269,Człowiek jednej roli)
  • GN 17/2025
    GN 17/2025 Dokument:(9228937,Synchronizacja i piękni ludzie)
  • Historia Kościoła (9) 03/2025
    Historia Kościoła (9) 03/2025 Dokument:(9220196,Państwo ze stosów. Czy Francja podłożyła za dużo ognia pod własną historię?)
  • subskrybuj
  • AKTUALNOŚCI
  • Miejsca adoracji
  • GALERIE
  • ARCHIWUM
  • KONTAKT Z ODDZIAŁEM
  • Patronaty
  • Diecezje
    • Bielsko-Żywiecka
    • Elbląska
    • Gdańska
    • Gliwicka
    • Katowicka
    • Koszalińsko-Kołobrzeska
    • Krakowska
    • Legnicka
    • Lubelska
    • Łowicka
    • Opolska
    • Płocka
    • Radomska
    • Sandomierska
    • Świdnicka
    • Tarnowska
    • Warmińska
    • Warszawska
    • Wrocławska
    • Zielonogórsko-Gorzowska
  • O DIECEZJI
    • Biskupi
    • Historia
    • Parafie
  • facebook
  • YouTube
  • rss
  • Powiadomienia
Światło, jakbyśmy patrzyli w słońce  
Wizerunek Chrystusa w odnowionym prezbiterium kościoła Chrystusa Króla w Gliwicach Mira Fiutak /Foto Gość
6m 3s

Światło, jakbyśmy patrzyli w słońce przejdź do galerii

- Chciałem postać Chrystusa złączyć ze złotym tłem, sferą boską, do której należy. Żeby wyłaniała się z niego i przenikała je - mówi Szymon Prandzioch, autor wizerunku Chrystusa Króla w gliwickim kościele.

Mira Fiutak

|

24.06.2016 15:27GOSC.PL

dodane 24.06.2016 15:27
0
0 FB tweetnij
drukuj wyślij zachowaj

Właśnie zakończone zostały prace w kościele Chrystusa Króla w Gliwicach. Świątynia zyskała jasną przestrzeń z dominującym złotem w prezbiterium. Dominującym delikatną, subtelną formą, która buduje teraz centralne miejsce i sferę sacrum tego kościoła.

Autor realizacji wykorzystał technikę malarstwa olejnego na złocie, czyli na metalu.  – Pomyślałem, że ten sposób namalowania osoby świętej, laserunkowy, będzie czymś nowym w ujęciu takiego tematu i techniki malowania na złocie. Ale zabierając się za ten projekt, nie myślałem techniką, lecz tematem, wezwaniem kościoła – mówi Szymon Prandzioch.

– Interesowała mnie idea złotej przestrzeni jako symbolu boskiej sfery. Myślałem o symbolice złota i wizerunkach w historii malarstwa powstających właśnie na złocie. Zazwyczaj związanych ze sztuką średniowieczną czy ikonami. Zwykle postać, osoba święta, która jest tematem obrazu, malowana tam jest w sposób kryjący. A złoto, czyli tło, jest czymś, odseparowanym od postaci określając wyraźnie jej kształt – wyjaśnia

Jednak sam do przedstawienia postaci Chrystusa podszedł w inny sposób, niejako łącząc ją z tym złotym tłem.

- Sam kolor złoty traktowany jest jako sfera boska. Postać Chrystusa, który należy do niej, łączy się z tym złotem tła. Przenika przez nie, jest jego częścią. Jest jednocześnie materialny i niematerialny. Postać wyłania się    z tego tła, w zależności od tego, jak pada światło - mówi autor o idei złotej przestrzeni prezbiterium jako pewnego rodzaju bramy.  

Kolor złoty to symbol boskości i wieczności ale też królewskości, majestatu, doskonałości, nieśmiertelności, czystości i milczenia. Spośród różnych fragmentów Biblii nawiązujących do tego królowania, Szymon Prandzioch wybrał wizje św. Jana z Apokalipsy. Obraz zasiadającego na tronie i złotych świeczników. Tego, którego wygląd jest „jak słońce, kiedy jaśnieje w swej mocy”.

Światło, jakbyśmy patrzyli w słońce   Chodziło o to, żeby nie powielać czegoś, co już było, ale zaproponować coś nowego, ale mocno osadzonego w tradycji – mówi Szymon Prandzioch Mira Fiutak /Foto Gość Pojawia się też czerwień. - Oczywiście kojarzona z męczeństwem, ale to też w ikonografii symbol ognia i mocy. Najważniejszym elementem w tej przestrzeni jest tabernakulum, na którego drzwiach widnieje podświetlony na czerwono chrystogram. Monogram oznaczający „Iesus Christus Rex Conceror”. Słowo conceror pochodzi od płonącej świecy lub ofiary, ofiarnika. Łączy się to ze świecami z wizji św. Jana. A aureola jak rozbłysk tych świec świadczy o tym, że to oblicze jaśnieje mocą i ogniem - wyjaśnia autor.

Mówi też o pewnej inspiracji czy analogii do obrazu Matthiasa Grünewalda „Zmartwychwstanie Jezusa”. 

- Widzimy u niego taki rozbłysk, w którym kontur twarzy zanika w tym świetle. Tak naprawdę tematem tego obrazu jest światło - zauważa.

Podobne wrażenie, choć w bardziej subtelnej formie, mamy, patrząc na prezbiterium kościoła Chrystusa Króla.

- Twarz gdzieś nam zanika, jakbyśmy patrzyli w słońce, w które nie da się patrzeć. Jest tak oświetlona, że wpatrując się w nią, nie dostrzegamy wszystkiego. Czytamy w niej tylko te oczy - mówi autor. Oczy, o których św. Jan pisze, że są jak płomień ognia.  

Chrystus Król w ikonografii przedstawiany jest jako postać tronująca z atrybutami królewskości. Tak też został przedstawiony w gliwickim kościele. Jego królowanie - stałe, niezmienne - ostatecznie związane jest z końcem czasów.

Na bocznych ścianach prezbiterium wypisane zostały złotą czcionką cztery teksty z Apokalipsy św. Jana odnoszące się do jego wizji. Tłumaczą niejako wizerunek, który oglądamy w prezbiterium.  

Szymon Prandzioch posłużył się nietypową techniką malarstwa na metalu, który jest najtrwalszym podłożem pod farby olejne.

- Malowanie na blasze ma swoją tradycję. W tym wypadku sam sposób malowania jest dość bliski technikom graficznym – akwaforcie i miedziorytowi, gdzie obraz powstaje poprzez zagęszczanie kresek, tzw. szrafunek. Można powiedzieć, że z jednej strony jest to obraz, a z drugiej rysunek. Coś, co łączy techniki. Natomiast krzyż procesyjny, który będzie w tym kościele, będzie wykonany inną techniką graficzną, mezzotintą - wyjaśnia autor.  

Najpierw na ścianę prezbiterium 10-metrowej szerokości i kilkunastometrowej wysokości nałożone zostały cienkie płatki złotego metalu, które następnie pokrył rysunek.

- Ta technika, malowania na złocie, jest dla mnie czymś nowym, ale wynika z moich doświadczeń związanych z grafiką. Gdzie przygotowywanie metalowej matrycy jest niejako rysowaniem po lustrze metalu - mówi grafik.

Całe prezbiterium - kolor kamienia, metalu - dopełnia znajdujące się w nim przedstawienie Chrystusa Króla. Całość jest czytelna, jasna i prosta, jak architektura tego kościoła. Szymon Prandzioch pracował tu od jesieni ubiegłego roku. Jest autorem projektu całego prezbiterium i wykonawcą wizerunku Chrystusa Króla.

– Tak sobie to wyobrażałem, że ma to być subtelna, delikatna forma. Odnosząca się do sfery wrażeniowej. Związana z królowaniem Chrystusa, który przychodzi na końcu czasów. Chodziło o to, żeby nie powielać czegoś, co już było, ale zaproponować coś nowego, ale mocno osadzonego w tradycji - mówi autor.

Szymon Prandzioch jest pracownikiem Katedry Grafiki ASP w Katowicach. Sam ukończył studia na wydziale grafiki tej uczelni. Do tej pory jego duże realizacje - mozaiki w prezbiterium - można było zobaczyć w dwóch kościołach diecezji gliwickiej pod wezwaniem św. Michała Archanioła - w Gliwicach i Bytomiu-Suchej Górze.

Jego prace znajdziemy też w kościele w Bytomiu-Stroszku czy u dominikanów w Fastowie na Ukrainie. Jest autorem cyklu wielkoformatowych obrazów zatytułowanego „Husares” czy cyklu „Do zobaczenia”, nawiązującego do relikwii Męki Pańskiej, zinterpretowanych za pomocą języka grafiki.

Poświęcenie ołtarza i pobłogosławienia nowego wizerunku Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata w kościele Chrystusa Króla w Gliwicach (ul. Okrzei 31) 25 czerwca o 18.00. Uroczystości przewodniczyć będzie biskup gliwicki Jan Kopiec.

1 / 1
Kościół Chrystusa Króla w Gliwicach

WIARA.PL DODANE 24.06.2016 AKTUALIZACJA 24.06.2016

Kościół Chrystusa Króla w Gliwicach

​Nowy wizerunek Chrystusa Króla wraz z nowym wystrojem całego prezbiterium autorstwa Szymona Prandziocha można zobaczyć w kościele Chrystusa Króla w Gliwicach. Zdjęcia z próby przed uroczystością poświęcenia odnowionego prezbiterium. Zdjęcia: Mira Fiutak /Foto Gość  
oceń artykuł Pobieranie..
0 FB tweetnij
drukuj wyślij zachowaj
TAGI:
  • DIECEZJA GLIWICKA
  • KOŚCIÓŁ CHRYSTUSA KRÓLA GLIWICE
  • SZYMON PRANDZIOCH

Polecane w subskrypcji

  • Czy Jezus został ochrzczony na terenie dzisiejszej Jordanii? Odpowiedzi szukamy w Betanii za Jordanem
    • Świat
    • Szymon Babuchowski
    Czy Jezus został ochrzczony na terenie dzisiejszej Jordanii? Odpowiedzi szukamy w Betanii za Jordanem
  • Ks. Franciszek Kurzaj, Ślązak w Teksasie: „Człowiek bez korzeni nie wie, kim jest”
    • Świat
    • Barbara Gruszka-Zych
    Ks. Franciszek Kurzaj, Ślązak w Teksasie: „Człowiek bez korzeni nie wie, kim jest”
  • Agresja wobec medyków przybiera na sile. Czy da się ją opanować?
    • Polska
    • Agnieszka Huf
    Agresja wobec medyków przybiera na sile. Czy da się ją opanować?
  • Ks. Matuszewski: Zdejmijmy z papieża nieco balastu, jakim są nierealistyczne oczekiwania
    • Rozmowa
    • Wojciech Teister
    Ks. Matuszewski: Zdejmijmy z papieża nieco balastu, jakim są nierealistyczne oczekiwania
  • Miniserial „Wszystko o Marii. Matce Bożej” mówi o Maryi wszystko, tylko nie to, co mówi o Niej tradycja Kościoła
    • Kultura
    • Edward Kabiesz
    Miniserial „Wszystko o Marii. Matce Bożej” mówi o Maryi wszystko, tylko nie to, co mówi o Niej tradycja Kościoła
  • Miłosierdzie na góralską nutę
    • Kultura
    • Jan Głąbiński
    Miłosierdzie na góralską nutę
  • Czy Jezus został ochrzczony na terenie dzisiejszej Jordanii? Odpowiedzi szukamy w Betanii za Jordanem
    • Świat
    • Szymon Babuchowski
    Czy Jezus został ochrzczony na terenie dzisiejszej Jordanii? Odpowiedzi szukamy w Betanii za Jordanem
  • Ks. Franciszek Kurzaj, Ślązak w Teksasie: „Człowiek bez korzeni nie wie, kim jest”
    • Świat
    • Barbara Gruszka-Zych
    Ks. Franciszek Kurzaj, Ślązak w Teksasie: „Człowiek bez korzeni nie wie, kim jest”
  • Agresja wobec medyków przybiera na sile. Czy da się ją opanować?
    • Polska
    • Agnieszka Huf
    Agresja wobec medyków przybiera na sile. Czy da się ją opanować?
  • Ks. Matuszewski: Zdejmijmy z papieża nieco balastu, jakim są nierealistyczne oczekiwania
    • Rozmowa
    • Wojciech Teister
    Ks. Matuszewski: Zdejmijmy z papieża nieco balastu, jakim są nierealistyczne oczekiwania
  • Miniserial „Wszystko o Marii. Matce Bożej” mówi o Maryi wszystko, tylko nie to, co mówi o Niej tradycja Kościoła
    • Kultura
    • Edward Kabiesz
    Miniserial „Wszystko o Marii. Matce Bożej” mówi o Maryi wszystko, tylko nie to, co mówi o Niej tradycja Kościoła
  • Miłosierdzie na góralską nutę
    • Kultura
    • Jan Głąbiński
    Miłosierdzie na góralską nutę
  • Czy Jezus został ochrzczony na terenie dzisiejszej Jordanii? Odpowiedzi szukamy w Betanii za Jordanem
    • Świat
    • Szymon Babuchowski
    Czy Jezus został ochrzczony na terenie dzisiejszej Jordanii? Odpowiedzi szukamy w Betanii za Jordanem
  • Ks. Franciszek Kurzaj, Ślązak w Teksasie: „Człowiek bez korzeni nie wie, kim jest”
    • Świat
    • Barbara Gruszka-Zych
    Ks. Franciszek Kurzaj, Ślązak w Teksasie: „Człowiek bez korzeni nie wie, kim jest”

E-sklep

  • Nowości
  • Książki
  • Pozostałe
  • Historia Kościoła #9
    Historia Kościoła #9 Joanna d’Arc. Święta na stosie

POLECAMY RÓWNIEŻ

  • Historia Kościoła #8
    Historia Kościoła #8 Kościół i Synagoga, czyli wielki rozwód i pierwsza schizma
  • Gość Extra nr 01/2025
    Gość Extra nr 01/2025 Czy Kościół boi się cudów?
  • Bóg nie jest korkiem do wanny. Dzieciogadki wujka Kamila
    Bóg nie jest korkiem do wanny. Dzieciogadki wujka Kamila ㅤ

POLECAMY RÓWNIEŻ

  • Szczeliny. Bóg w popękanej psychice
    Szczeliny. Bóg w popękanej psychice
  • Król Dawid
    Król Dawid ks. Jerzy Szymik
  • Skarbiec modlitw i pieśni. Pamiątka Pierwszej Komunii Świętej
    Skarbiec modlitw i pieśni. Pamiątka Pierwszej Komunii Świętej

POLECAMY RÓWNIEŻ

  • Obrazek srebrzony I Komunia Św. – chłopiec
    Obrazek srebrzony I Komunia Św. – chłopiec
  • Obrazek srebrzony I Komunia Św. – dziewczynka
    Obrazek srebrzony I Komunia Św. – dziewczynka
  • O nas

    • O wydawcy
    • Zespół redakcyjny
    • Sklep
    • Biuro reklamy
    • Prenumerata
    • Fundacja Gościa Niedzielnego
    Zgłoś błąd
  • DOKUMENTY

    • Regulamin
    • Polityka prywatności
  • KONTAKT

    • Napisz do nas
    • Znajdź nas
      • Newsletter
        • Zapisz się już dziś!
  • IGM
  • Gość Niedzielny
  • Mały Gość
  • Historia Kościoła
  • Gość Extra
  • Wiara
  • Foto Gość
  • Fundacja Gość Niedzieleny
Zgłoś błąd

Copyright © Instytut Gość Media. Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • Facebook
  • Twitter
  • Insta
  • YT
WERSJA Desktop