Powrót do strony
  • nasze media
  • Kontakt
SUBSKRYBUJ zaloguj się
PROFIL UŻYTKOWNIKA
Wygląda na to, że nie jesteś jeszcze zalogowany.
zaloguj się
lub
zarejestruj się
Gość Niedzielny w diecezji gliwickiej

Gliwicki

  • Nowy numer
  • AKTUALNOŚCI
  • Miejsca adoracji
  • GALERIE
  • ARCHIWUM
  • KONTAKT Z ODDZIAŁEM
  • Patronaty
  • Diecezje
      • Bielsko-Żywiecka
      • Elbląska
      • Gdańska
      • Gliwicka
      • Katowicka
      • Koszalińsko-Kołobrzeska
      • Krakowska
      • Legnicka
      • Lubelska
      • Łowicka
      • Opolska
      • Płocka
      • Radomska
      • Sandomierska
      • Świdnicka
      • Tarnowska
      • Warmińska
      • Warszawska
      • Wrocławska
      • Zielonogórsko-Gorzowska
  • O DIECEZJI
    • Biskupi
    • Historia
    • Parafie

Najnowsze Wydania

  • GN 22/2025
    GN 22/2025 Dokument:(9278877,Dziecko chce do Jezusa!)
  • Gość Extra 2/2025 (12)
    Gość Extra 2/2025 (12) Dokument:(9271942,Oczy Serca)
  • GN 21/2025
    GN 21/2025 Dokument:(9268666,Przyszłość świata)
  • GN 20/2025
    GN 20/2025 Dokument:(9259124,Kochać człowieka, piętnować zło)
  • GN 19/2025
    GN 19/2025 Dokument:(9250678,Kościół prawa czy Kościół miłości?)
gliwice.gosc.pl → Wiadomości z diecezji gliwickiej → Święte wizerunki w starożytności

Święte wizerunki w starożytności przejdź do galerii

Temat gorący także dziś. Co bardziej pozwala zbliżyć się człowiekowi do Boga: słowo czy obraz?

 
Konferencji towarzyszyła wystawa ikon Andrzej Kerner /Foto Gość
3m 50s

 - Przenosimy się w świat pierwszych wieków, od IV do X, a także w świat Biblii jako podstawy naszej wiary. Będziemy tu śledzili jak trudno wchodziła w życie chrześcijan kwestia malowania Pana Boga na desce. W pierwszych wiekach obowiązywała zasada Starego Testamentu, by sobie nie czynić bożków uczynionych rękami ludzkimi. A jednak w wieku III i następnych wchodzi w świat chrześcijański chęć zaznaczania dla ludzkiego wzroku świata niedostępnego, boskiego. Potrwa parę wieków zanim wizerunki święte wejdą w świat chrześcijaństwa jako element normalny. To nie było normalne w pierwszych trzech wiekach – mówił ks. prof. Norbert Widok, kierownik Katedry Historii Kościoła i Patrologii WT UO wprowadzając w tematykę ogólnopolskiej konferencji naukowej „Święte wizerunki w starożytności chrześcijańskiej”.

Konferencja odbywała się 10 i 11 maja na Wydziale Teologicznym UO, a uczestniczyli w niej naukowcy z kilku ośrodków akademickich Polski (Uniwersytet Gdański, UP JPII Kraków, PWT Wrocław, UKSW Warszawa, KUL JPII Lublin, Wydział Teologiczny UP JPII w Tarnowie i UO).  

Wykłady przeniosły uczestników w problemy z pierwszych wieków chrześcijaństwa, a  dyskusje być może również nieco w atmosferę ówczesnych gorących sporów teologicznych, które wówczas nie kończyły się tylko różnicą zdań, ale np. wypędzeniem biskupów czy innymi prześladowaniami. W sali nr 118 WT było chwilami naprawdę emocjonująco. Np. prof. Bogusław Górka, historyk i religioznawca, przekonywał, że Ojcowie Kościoła źle – bo w duchu neoplatońskim – rozumieli Logos – Słowo w Ewangelii św. Jana i do dziś ich interpretacja waży na rozumieniu Prologu tej Ewangelii.

Ks.N. Widok mówił o biskupie Epifaniuszu z Salaminy (Cypr, IV wiek), który walcząc z kultem obrazów jako z bałwochwalstwem zrywał w świątyniach zasłony z wizerunkami świętych. A z kolei ks. prof. Jan Żelazny opowiadał o chrześcijanach z południowej Arabii, którzy w V w. nie godząc się na splunięcie na krzyż oddawali życie w męczeńskim akcie wiary.

Z jednej strony ks. dr hab. Dariusz Klejnowski-Różycki mówił o mocy jaką czerpią ikony z legendy o pierwszym wizerunku Chrystusa jakim jest Mandylion z Edessy. Z drugiej – ks. dr Mateusz Potoczny o tym, że obrazy i ikony nie zakorzeniły się w mentalności chrześcijaństwa tradycji syryjskiej, a pierwszorzędną rolę odgrywało poetyckie słowo tworzące sugestywne obrazy próbujące wyrazić czy przybliżyć tajemnicę niepoznawalnego Stwórcy.

Święte wizerunki w starożytności   Ks. prof. Norbert Widok (z lewej) i ks. dr hab. Dariusz Klejnowski-Różycki przy ikonie Mandylionu z Edessy Andrzej Kerner /Foto Gość Co bardziej pozwala zbliżyć się człowiekowi do Boga: słowo czy obraz? Uczestnicy konferencji wydawali się zgodni, że nie można dać jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. – Bóg jest niepoznawalny, a w świat – nie tylko duchowy - jest wpisana poliwalentność, wielość rozwiązań – podkreślał ks. J. Żelazny. Na szczęście minęły czasy kiedy synod w Hierei k. Konstantynopola (r. 754) potępił kult ikon, a następnie papież potępił ten synod.

Ks. dr Piotr Górecki prezentując działania cesarza Bizancjum Leona III, który zwalczał kult świętych obrazów jako bałwochwalczy próbując w ten sposób wzmacniać swoje państwo podsumowywał: „Obawiam się jednak, że nie tylko historia, ale i przyszłość odsłoni przed nami jeszcze niejednego dyktatora, który dla politycznych celów nie zawaha się wykorzystać religijnych sporów”.

Konferencji towarzyszyła wystawa ikon powstałych w studium ikonopisarskim kierowanym przez ks. D. Klejnowskiego-Różyckiego, który oprowadzał po wystawie opowiadając ze swadą i entuzjazmem o tworzeniu ikon i ich teologii. Ks. dr. M. Potoczny w kościele seminaryjno-akademickim odprawił Boską Liturgię św. Jana Chryzostoma.

Więcej na ten temat w „Gościu Opolskim” nr 21/ 22 maja

« ‹ 1 › »
Święte Wizerunki

WIARA.PL DODANE 11.05.2016

Święte Wizerunki

10-11 maja 2016, Opole. Na Wydziale Teologicznym UO odbyła się ogólnopolska konferencja w ramach cyklu z duchowości bizantyńskiej pt. "Święte wizerunki w starożytności chrześcijańskiej". Zdjęcia: Andrzej Kerner /Foto Gość  
oceń ten artykuł
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Możliwość oceniania treści jest dostępna tylko dla subskrybentów. Masz subskrypcję? zaloguj się

ak

|

GOSC.PL 11.05.2016 14:13

publikacja 11.05.2016 14:13

0 FB Twitter
drukuj wyślij zachowaj
TAGI:
  • IKONA
  • KS. DR HAB DARIUSZ KLEJNOWSKI-RÓŻYCKI
  • KS. PROF. NORBERT WIDOK
  • WYDZIAŁ TEOLOGICZNY UO

Polecane w subskrypcji

  • Rodziny zastępcze w kryzysie. System pieczy zastępczej wymaga pilnych zmian
    • Polska
    • Agnieszka Huf
    Rodziny zastępcze w kryzysie. System pieczy zastępczej wymaga pilnych zmian
  • „Wniebowstąpienie” w obrazie z XVI wieku
    • W ramach
    • Leszek Śliwa
    „Wniebowstąpienie” w obrazie z XVI wieku
  • Dlaczego Pan Bóg nie jest korkiem do wanny? Rozmowa z Kamilem Gąszowskim, autorem najnowszej książki z biblioteki „Małego Gościa”
    • Rozmowa
    • Marcin Jakimowicz
    Dlaczego Pan Bóg nie jest korkiem do wanny? Rozmowa z Kamilem Gąszowskim, autorem najnowszej książki z biblioteki „Małego Gościa”
  • „Wybielanie” przez oczernianie. Państwowe Muzeum Etnograficzne na tropie naszej kolonialnej mentalności
    • Polska
    • Piotr Legutko
    „Wybielanie” przez oczernianie. Państwowe Muzeum Etnograficzne na tropie naszej kolonialnej mentalności
  • IGM
  • Gość Niedzielny
  • Mały Gość
  • Historia Kościoła
  • Gość Extra
  • Wiara
  • Foto Gość
  • Fundacja Gość Niedzieleny
  • O nas
    • O wydawcy
    • Zespół redakcyjny
    • Sklep
    • Biuro reklamy
    • Prenumerata
    • Fundacja Gościa Niedzielnego
  • DOKUMENTY
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
  • KONTAKT
    • Napisz do nas
    • Znajdź nas
      • Newsletter
        • Zapisz się już dziś!
  • ZNAJDŹ NAS
WERSJA MOBILNA

Copyright © Instytut Gość Media.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgłoś błąd

 
X
X
X