Historia pewnego obrazu

Anna Szadkowska

|

Gość Gliwicki 25/2023

publikacja 22.06.2023 00:00

Wśród mnóstwa wizerunków ostatniego proroka Starego Testamentu istnieją dzieła dedykowane jego narodzeniu.

Barokowe malowidło „Narodziny św. Jana Chrzciciela” z 1700 r. z kościoła pod tym wezwaniem w Poniszowicach. Barokowe malowidło „Narodziny św. Jana Chrzciciela” z 1700 r. z kościoła pod tym wezwaniem w Poniszowicach.
Anna Szadkowska

Sztuka chrześcijańska wykształciła wiele typów przedstawień proroka poprzedzającego przyjście Chrystusa, odpowiadających epizodom jego życia. Najbardziej rozpowszechniony jest obraz ascety odzianego w skórę zwierzęcą, w scenie Chrztu Pańskiego lub z muszlą, z której wylewa wodę (jak na obrazie z parafii św. Jana Chrzciciela w Zabrzu-Biskupicach). Nieodłącznym atrybutem jest inskrypcja: Ecce Agnus Dei (Oto Baranek Boży) lub sam baranek. Ale, jak wiadomo z tekstów biblijnych, narodzinom owego człowieka, powołanego przez Boga do szczególnej misji na styku epok Starego i Nowego Testamentu, towarzyszyło wiele niezwykłych okoliczności. Dlatego wśród różnorodnych przedstawień Jana w sztuce chrześcijańskiej ukształtowały się wizerunki poświęcone wyłącznie temu wydarzeniu.

Dziękujemy, że z nami jesteś

To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.

W subskrypcji otrzymujesz

  • Nieograniczony dostęp do:
    • wszystkich wydań on-line tygodnika „Gość Niedzielny”
    • wszystkich wydań on-line on-line magazynu „Gość Extra”
    • wszystkich wydań on-line magazynu „Historia Kościoła”
    • wszystkich wydań on-line miesięcznika „Mały Gość Niedzielny”
    • wszystkich płatnych treści publikowanych w portalu gosc.pl.
  • brak reklam na stronach;
  • Niespodzianki od redakcji.
Masz subskrypcję?
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.