Wizerunki pierwszych rodziców w sztuce wiążą się nie tylko z grzechem pierworodnym, ale całą historią zbawienia.
▲ Pod drzewem poznania dobra i zła – polichromia w kościele św. Michała Archanioła w Żernicy, XVII w.
Anna Szadkowska
Powszechnie kojarzony jest jednak motyw dwu postaci pod drzewem, z wężem owiniętym wokół pnia. Obecny już w katakumbach, popularność zyskał w epoce renesansu. Prócz względów religijnych pociągał artystów tym, że stwarzał okazję do zaprezentowania aktu mężczyzny i kobiety. Któż z nas nie widział takiego dzieła?
Raj utracony
Taki „klasyczny” wizerunek jest wśród barokowych polichromii kościoła św. Michała Archanioła w Żernicy. Adam i Ewa po obu stronach rajskiego drzewa poznania dobra i zła zdobią ścianę prezbiterium za ołtarzem głównym. Adam stoi po lewej stronie, oznaczającej dobro, a Ewa po prawej, jako symbol grzechu. Sięga po jabłko podawane przez węża, drugie trzyma w opuszczonej ręce. Przepaski na biodrach wskazują na konsekwencje grzechu. Drzewo, z którego nie wolno było spożywać owoców, to symbol ustanowionego przez Stwórcę porządku. Adam i Ewa przez nieposłuszeństwo utracili wszystkie Boże dary i przywileje. Kolejny etap ich życia otwiera scena wygnania z raju przez anioła. Taki obraz znajdziemy m.in. wśród malowideł zdobiących fryz stropu kościoła św. Franciszka z Asyżu w Kaletach-Miotku.
To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.