Gliwice. Rozpoczęcie roku katechetycznego w katedrze

Barbara Węglarska

publikacja 07.09.2019 23:51

- Świat bardziej potrzebuje świadków niż nauczycieli - powiedział bp Andrzej Iwanecki do katechetów.

Gliwice. Rozpoczęcie roku katechetycznego w katedrze Spotkanie w Centrum Edukacyjnym im. Jana Pawła II. Barbara Węglarska

Nowy rok szkolny katecheci rozpoczęli Mszą św. w gliwickiej katedrze, której 7 września przewodniczył bp Iwanecki. Po niej wszyscy wysłuchali wykładu ks. prof. Piotra Tomasika o nowych wyzwaniach, przed jakimi stają nauczyciele religii.

Biskup Iwanecki podkreślał w kazaniu, że jednym z wymiarów katechezy jest praca i misja. Praca przyczynia się do rozwoju człowieka i jest drogą do świętości, a misja polega na przybliżaniu do Chrystusa. - Dzielona wiara, nadzieja i miłość nie pomniejsza się, ale wręcz odwrotnie - wzrasta w nas - powiedział.

Gliwice. Rozpoczęcie roku katechetycznego w katedrze   Mszy św. w katedrze przewodniczył bp Andrzej Iwanecki. Barbara Węglarska

Przypominał, że "świat bardziej potrzebuje świadków niż nauczycieli, bo słowa pouczają, a przykłady pociągają". Zachęcał, żeby katecheci byli stale w dialogu ze swoimi uczniami. Mówili im prawdę o nich samych, ale z delikatnością. Wskazywali na konsekwencje wyborów, które podejmują. Przekonywał, żeby patrzyli na ucznia oczami Pana Jezusa.

Wyzwania nowego roku katechetycznego

Następnie w Centrum Edukacyjnym im. Jana Pawła II ks. prof. Piotr Tomasik z Wydziału Teologicznego Uniwersytetu kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie wygłosił wykład, w którym mówił m.in. o wyzwaniach, przed jakimi stają katecheci w związku z reformą systemu edukacji.

Wśród tych wyzwań wymienił np. sekularyzację, wpływy postmodernizmu negującego istnienie prawdy, upadek autorytetów, mentalność techniczną, utrwalaną przez wczesny kontakt dzieci z komputerem i telefonem, oraz kulturę medialną. Podkreślił, że z jednej strony należy wykorzystywać techniczne możliwości mediów do przekazywania treści katechezy, z drugiej jednak uczyć, jak wybierać to, co wartościowe, i jak się strzec przed manipulacją.

Czytaj dalej na kolejnej stronie >>>

- Nauczający religii stają przed zadaniem budowania właściwego obrazu Kościoła jako wspólnoty wierzących - zauważył wykładowca.

Religia we współczesnej szkole

Dodał, że lekcje religii w szkole zmniejszyły skalę sekularyzacji, a czasem są jedynym głosem Kościoła docierającym do młodych ludzi, których rodziny nie są z nim związane. Uważa, że jest to ważny argument za tym, aby nie zmieniać obecnego systemu z dwiema godzinami religii w tygodniu.

Gliwice. Rozpoczęcie roku katechetycznego w katedrze   Wykład dla katechetów wygłosił ks. prof. Piotr Tomasik (z prawej). Barbara Węglarska

Zatrzymał się też nad kwestią apologii wiary, czyli jej obrony, ale też uzasadnienia, a także dawania świadectwa i zachęty niewierzących, by uwierzyli. Przestrzegał przed postawą lęku przed światem i strachu wyznawania wiary poza murami świątyni, ale też postawą konformizmu, dostosowania się do świata za wszelką cenę.

Zmiany od przyszłego roku

Jak zaznaczył wykładowca, odpowiedzi na te różne wyzwania można znaleźć w dokumentach katechetycznych, na których podstawie nastąpią zmiany etapów nauczania religii w szkole. W związku z tym od września 2020 r. wprowadzone zostaną nowe podręczniki do katechezy. Zauważył, że obecnie w czas reformowanej szkoły wchodzi się z większymi doświadczeniami niż przy poprzedniej reformie strukturalnej.

W ramach ogłoszeń ks. Tadeusz Hryhorowicz z Sekcji Szkolno-Katechetycznej gliwickiej kurii zapowiedział dwie serie spotkań dla katechetów. Jedna z nich będzie dotyczyła ochrony dzieci i młodzieży.