• rss
  • Zawsze rodzinna

dodane 17.07.2014 00:00

O zamiłowaniu do chodzenia i różnych formach pielgrzymowania z ks. Bernardem Plucikiem rozmawia Klaudia Cwołek.

Klaudia Cwołek: Który raz w tym roku pójdzie Ksiądz na pielgrzymkę?

Ks. Bernard Plucik: Pierwszy raz poszedłem po trzecim roku seminarium. Na dwóch nie byłem, czyli to będzie... 29. pielgrzymka.

Jest to Księdza ulubiona forma pobożności?

Najpierw była to forma osobistego dziękczynienia, później stała się przyzwyczajeniem, a jeszcze później obowiązkiem, bo ksiądz biskup poprosił, żebym został kierownikiem pielgrzymki. Ale ja cały czas chodziłem.

Najpierw w głubczycko-kędzierzyńsko-kozielskiej fioletowej „trójce”, gdy byliśmy jeszcze w diecezji opolskiej. Jak byłem w Gliwicach, to zawsze z grupą żółtą. Natomiast gdy zostałem proboszczem w Kuźni Raciborskiej, utworzyłem grupę pomarańczową. Gdy gliwicka pielgrzymka powstawała po erygowaniu diecezji w 1992 roku, od razu utworzono promień toszecki, później tarnogórski. W roku 1996 dołączyła grupa kuźniańska, a na samym końcu lubliniecka. Trzeba jednak pamiętać, że gliwickie pielgrzymowanie ma długą tradycję, sięgającą przynajmniej XVII wieku, kiedy rozpoczęła się ślubowana pielgrzymka po obronie miasta przed wojskami Mansfelda w 1626 roku. Dlatego naszą pielgrzymkę liczymy jako 22. diecezjalną i 368. gliwicką.

Odkąd jest Ksiądz kierownikiem pielgrzymki, chodzenia ma trochę mniej...

Więcej jeżdżę, chociaż w zeszłym roku udało mi się dosyć dużo pochodzić. Zresztą pielgrzymka jest bardzo krótka, więc człowiek ani się nie nachodzi, ani nie najeździ. Od dwóch lat idziemy o jeden dzień krócej, zrezygnowaliśmy z noclegu w Blachowni, a na Jasną Górę wchodzimy nie rano, ale około 14.00. Powodów zmiany było kilka, ale organizacyjnie ma to między innymi tę zaletę, że ludzie nie muszą brać dużo urlopu. W zeszłym roku, gdy szliśmy podczas długiego weekendu sierpniowego, było bardzo dużo osób spoza diecezji: z Krakowa, Warszawy, Gdańska, a także kilka, które wyjechały za granicę. Ludziom to odpowiada, że pielgrzymka jest krótka.

Czy w tym roku będzie ona bardziej rodzinna?

Tegoroczne hasło brzmi: „Rodzina miłością wielka”, ale nasza pielgrzymka zawsze jest rodzinna. Pielgrzymów mamy różnych, większość to ludzie młodzi, ale właśnie dlatego, że jest krótko, odważni wybierają się z małymi dziećmi, a starsze osoby też dają radę. W zeszłym roku najmłodszy uczestnik miał dziesięć miesięcy, a najstarszy 84 lata. Obecnie najtrudniejszy jest ostatni etap. W sobotę wychodzimy wcześnie rano, mamy śniadaniowy postój w Konopiskach i przerwę na obiad na obrzeżach Częstochowy, gdy już widać Jasną Górę, ale jeszcze trzeba podreptać. W sumie 30 km w nogach, gdy przedtem było to tylko 10 km. Plusem nowego rozwiązania jest też to, że wszystkie noclegi są na terenie naszej diecezji.

Macie też propozycję dla tych, którzy fizycznie nie dają rady.

Takie osoby mogą dojechać. Zachęcamy do pielgrzymowania duchowego. To zaproszenie jest cały czas aktualne. Pielgrzym duchowy to osoba, która identyfikuje się z naszą pielgrzymką, przygotowaliśmy dla niej nawet specjalny znaczek. Ten, kto nie idzie, łączy się z tymi, którzy fizycznie pielgrzymują, i podejmuje jakąś inną formę udziału. Jeśli to możliwe, jest na rozpoczęciu, towarzyszy po drodze, niektórzy przyjeżdżają na wieczorne nabożeństwa. Jest też możliwość kontaktu przez wysyłanie intencji modlitwy SMS-em lub w inny sposób. Wiele osób dołącza do nas na zakończenie, z niektórych parafii przyjeżdżają wtedy autokary. W zeszłym roku było prawie 1700 pielgrzymów idących, a około tysiąca osób przyjechało dodatkowo w sobotę. Pielgrzym duchowy może też łączyć się z nami, idąc do kościoła w swojej parafii na Mszę św., a chorzy poprzez Radio Maryja, które nadaje transmisję z Jasnej Góry.•

Diecezjalna Gliwicka Piesza Pielgrzymka

Odbędzie się od 21 do 23 sierpnia. Dzień wcześniej na trasę wyjdzie grupa pomarańczowa z Kuźni Raciborskiej, po drodze dołączą grupy z Toszka, Tarnowskich Gór i Lubecka. 21 sierpnia w katedrze o 8.00 sprawowana będzie Msza św. na rozpoczęcie, a na zakończenie – 23 sierpnia o 15.00 a wałach Jasnej Góry. Informacje szczegółowe w parafiach i na www.pielgrzymki-gliwice.pl.

«« | « | 1 | » | »»
    oceń artykuł

Zobacz także

, aby komentować lub podaj nazwę wyświetlaną